Att tolka omdömen på hotellsajter

Det kan vara svårt att jämföra olika hotell online. Bilderna på många hotellsajter är notoriskt opålitliga eftersom vissa hotellägare tar bilder som visar deras hotell i ett ljus som får dem att se ut att vara bättre än de verkligen är. Det är också vanligt att hotellägare använder gamla bilder som visar hotellet som det såg ut när det var nybyggt. Inte som det ser ut nu. Allt detta innebär att man inte kan lite på de bilder som man ser, åtminstone inte om man vill boka något annat än ett stort kedjehotell såsom Hyatt eller Mariot. Stora kedjehotell ser vanligen ut som de gör på hotellsajterna och om man har bott på andra hotell i kedjan så vet man vanligen vad man kan förvänta sig.

Ett bra sätt att få bra insikt i hur ett hotell egentligen ser ut är genom att se vad de gäster som redan har bott där säger i kommentarerna. I denna artikel kommer vi att titta närmare på hur man bäst tolkar de omdömen som andra gäster lämnar så att man hittar ett så bra hotell som möjligt.

Vet vad du vill ha

Det första du måste veta för att tolka de omdömen som andra gäster har lämnat är vad du vill se i ett hotell. Vilka faktorer är viktigast för dig. Jag vill t.ex. ha ett trevligt rent rum. Det är det mest viktiga för mig. Jag använder sällan många andra av ett hotells tjänster. Men ett trevligt rum kanske inte är det viktigaste för dig. Det viktigaste för dig kanske är bra service eller en stor pool. Om du vet vad det är du letar efter kan du fokusera på information om just det när du läser omdömena. Du kan också ignorera alla negativa kommentarer som fokuserar på saker som inte är viktiga för dig. På så sätt du en mer rättvis bild av hotellet.

Ignorera irrelevanta omdömen.

Enskilda kommentarer kan vara mycket negativa p.g.a. saker som inte är hotellets fel eller som inte är ett fel överhuvudtaget. Ett vanligt exempel på detta är folk som har sett en kackerlacka på ett tropisk hotell. Detta är inte ett problem. Kackerlackor finns överallt i tropikerna, de är som skalbaggar och att man ser en kackerlacka i tropikerna innebär inte att hotellet har kackerlackor. De flesta kackerlackor du ser i tropikerna är inte del av en koloni utan naturligt förekommande enskilda djur. Att bli upprörd över att se en kackerlacka indikerar att man inte förstår miljön man befinner sig i. Om man ser massor med kackerlackor så är det givetvis en helt annan sak. Det är bara ett exempel men det finns massvis med liknande saker som vissa gäster tolkar ur ljuset av hur det är i deras hemland. Inte hur situationen ser ut i landet man besöker. Man skall därför alltid ifrågasätta om kritiken i fråga är relevant för det område där man letar ett hotell.

Ignorera topp och bottenbetyg

Omdömen som ger ett hotell 1 eller 5 stjärnor bidrar ofta med mycket lite information. 5 betyder ofta att personen är nöjd och för lat för att ge ett mer detaljerat omdöme. 1 eller o innebär oftast att personen är överdrivet negativ. Den mest värdefulla informationen finns normalt att hitta i de omdömen som ger 2-4 i betyg. Dessa kommentarer är oftast de mest balanserade och informationsrika.

Se hur hotellen svarar

Vissa, men långt ifrån alla, hotell svarar på negativ kritik. Dessa svar kan ge mycket värdefull information. Det viktiga är inte bara vad de säger utan också hur de säger det. Ett bra hotell är alltid artiga mot sina gäster. Om man ser att ett hotell argumenterar mot gästens omdöme så kan man var tämligen säker på att det är ett dåligt hotell. Att ett hotell uppger varför nått gick fel vid ett visst besök är dock inte ett negativt tecken. Detta kan tvärtom vara mycket värdefullt eftersom det kan tala om huruvida problemet kvarstår eller om det är löst och om det var något som var inom ett hotells kontroll eller inte. Vägarbeten är ett bra exempel på något som kan göra ett hotell besök mycket sämre men som är temporärt och utanför ett hotells kontroll. Om detta är allt som en person har att klaga på kan man anta att hotellet under normala förhållanden är ett bra val.